Ode aan OG k3
Ik geef je PaRelS
Tegenwoordig is het verhaal achter de opkomst van K3 alom bekend; drie vrouwen van midden-twintig met de missie om een Belgische variant van de Spice Girls te worden. We weten ook allemaal dat de leeftijd van het K3-publiek naarmate de jaren behoorlijk is gedaald, maar we staan er niet bij stil dat de eerste 2 à 3 albums nog níet waren afgestemd op dit jonge publiek en dat het misschien wel gericht was op jou als lezer. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat ik de teksten van Parels op 20-jarige leeftijd pas begrijp en dat er veel meer diepte in het album zit dan ik dacht. Voortbordurend op het artikel van Sietse over uitgekauwde remixes van 90’s hitjes leek het mij leuk om de spotlight te richten op al dan niet het meest iconische Nederlandstalige pop album uit de jaren ’90: Parels.
Parels is een conceptalbum, over het verhaal van een jonge vrouw die verliefd wordt (nummers 1-4), een relatie krijgt (nummers 5-7), een break-up doormaakt (nummers 8-9) en weer opnieuw verliefd wordt (nummers 10-11). Het album neemt de luisteraar mee langs de verschillende emoties die zich voordoen vóór, tijdens, en na de liefde. Deze verschillende emoties worden ondersteund door de kleurrijke instrumentatie van een breed scala aan muziekstijlen, van europop tot trance.
Parels begint met ‘Yeke Yeke’, de eerste in een reeks van vier nummers die op speelse wijze een introductie geven van het thema waar dit album om draait; liefde en alles wat daarbij komt kijken. Het wanhopige smachten naar liefde in ‘Wat ik wil’ wordt direct gevolgd door de hedonistische onbezonnenheid van K3’s Eerste hitje, ‘Heyah Mama’. Na een lange zoektocht op het internet heb ik nog steeds geen idee van wat “Heyah mama niyehoh” betekent, maar dat mag de pret niet drukken. Er is geen enkel ander nummer dat voor mij het begin van de zomer zo goed beschrijft. ‘Young Americans’ van David Bowie is er niks bij. ‘Op elkaar’ markeert het einde van de prela waar de zangeres zich in bevindt en betekent daarmee ook het einde van het eerste deel van het album. Gevoelens van onzekerheid en wanhoop die doorschijnen in de nummers hiervoor zijn vervangen door vastberadenheid en lef. Met een zingende elektrische gitaar en een 131 BPM house beat op de achtergrond wordt met volle kracht gezongen: “Wil je, want ik ben op jou, hey wil je, en jij bent op mij, hey!” Na het herhalen van dit refrein eindigt het nummer nog één keer met de brandende vraag: “Wil je..?”
De drie nummers die volgen beschrijven elk de euforische staat waarin het personage uit het nummer zich begeeft nu ze een relatie heeft met haar grote liefde. Het eerste nummer in dit rijtje, de title-track, beschrijft perfect de roze wolk waar je je op bevindt in de eerste weken/maanden van de relatie. De traagheid van het nummer met de sensuele bas, het achtergrondkoor en synthesizers dragen allen bij aan een soort droomstaat. “Parels” worden in het nummer geponeerd als materiële representatie van liefde, een slim gekozen metafoor. Na 4 minuten en 11 seconden is de dromerigheid wel voorbij en wordt je als luisteraar opgeschud door het bijna soulachtige ‘I Love You Baby’. “K3 en… soul?” Jazeker, en voor de liefhebber is er zelfs een Diana Ross referentie in het nummer te vinden.
Na ‘I Love You Baby’ komt er een abrupt einde aan de met-liefde-overgoten nummers van Parels; de break-up fase is begonnen met ‘Altijd Van Je Dromen’. Ik moet bijna toegeven dat ik blij ben dat de break-up plaatsvond, anders had mijn favoriete nummer van K3 misschien wel nooit het licht gezien, De fantastische europop instrumentatie die wat weg heeft van tech house gecombineerd met de teksten doen sterk denken aan Robyn’s ‘Dancing On My Own’. Het nummer bevat de beste teksten die K3 geschreven heeft voor hun nummers: “Ik ruil de maan om voor een nieuwe start” en “Ik laat je bloemen achter met m’n vragen”. Tranen in m’n ogen als ik het hoor. Gelukkig niet lang, want daar is ‘Geen Tweede Keer’, het tweede break-up nummer op Parels. Deze is vrolijker van aard, en laat duidelijk zien dat de ex in kwestie nu écht passé is: “Geen macho mannen meer, voor geen miljoen.” Het liefdesverdriet is voorbij, en die nieuwe start uit ‘Altijd Van Je Dromen’ is binnen handbereik.
De twee slotnummers op Parels vervullen de laatste fase van de ‘liefde cyclus’, het personage in de tekst wordt weer verliefd en eigenlijk zijn we dus weer terug bij af. In ‘Zonder Jou’ wordt wederom gezongen over verliefdheid, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld ‘Wat Ik Wil’ is hier geen sprake van wanhoop meer. Met de combinatie van een ietwat melancholische melodie en een vrolijke, zachte trance beat kun je eigenlijk niet anders dan glimlachend meedeinen op de muziek totdat het nummer langzaam uitdooft. Dan als uitsmijter gaat K3 nog één keer terug naar dat zorgeloze, zomerse gevoel waarmee Parels begon. ‘Oh Ja’, ‘Yeke Yeke’ en ‘Heyah Mama’ zijn samen een drieluik van zomerse, onbezonnen verliefdheid. De speelse tekst in ‘Oh Ja’ gaat over het weer verliefd worden na een periode van liefdesverdriet. Op een zomers achtergronddeuntje wordt het album afgesloten en wordt duidelijk dat de cirkel zich hervat heeft en de verliefdheid is binnen geslopen. Tijd om opnieuw te luisteren dus.
1 pre・la (meervoud: prela’s) afkorting van: pre-relatie. De fase voordat twee mensen een officiële stempel hebben gedrukt op hun verhouding. Het is het voorstadium van een Echte Relatie.
Listen if you like;
Yeke Yeke
Wat ik wil
Heyah Mama
David Bowie – Young Americans
Op elkaar
Parels
Sade – Like a Tattoo
I Love you Baby
Ik kom tot leven
Altijd van je dromen
Robyn – Dancing On My Own
Geen Tweede keer
Zonder jou
Oh ja